Beweging heeft een positief effect op de gezondheid van uw kind. Door regelmatig (minimaal 60 minuten per dag) te bewegen worden ze fitter en krijgen ze meer energie. Meer concreet heeft bewegen de volgende voordelen voor uw kind:

  • U verkleint de kans dat uw kind hart- en vaatziekten krijgt;
  • Bewegen heeft een positief effect heeft op het afweersysteem. Ze zijn beter bestand tegen infecties en daardoor minder snel ziek;
  • De spijsvertering werkt beter;
  • Uw kind blijft meer op gewicht en wordt niet te zwaar;
  • Bewegen verkleint de kans op verschillende soorten kanker;
  • Je verkleint de kans op diabetes;
  • Bewegen zorgt voor krachtigere botten en sterkere spieren;
  • Regelmatig bewegen verkleint de kans op ongevallen en blessures.

Naast positieve lichamelijk aspecten levert het ook een aantal prettige neveneffecten op:

  • Uw kind voelt zich meer ontspannen;
  • Ze zijn beter bestand tegen stress en depressie;
  • Ze slapen er beter van;
  • Ze zijn minder moe en voelen zich energieker.

Kortom: Genoeg redenen om werk te maken van bewegen. Laat uw kind ook 60 minuten per dag bewegen. Lopen, fietsen, dansen…Alles mag!

U vindt hier tips en informatie over het in beweging brengen van uw kinderen.

  • Waarom bewegen?
  • Bewegen als leerproces

    In de eerste levensjaren leren kinderen motorische vaardigheden als omrollen, zitten, kruipen, stappen, grijpen en manipuleren.


    Kleuters oefenen stappen, lopen en springen (motorische basisvaardigheden) en leren het gebruik van bestek, pen en schaar aan. Beweging ondersteunt de verstandelijke ontwikkeling van de kleuter. Ook tonen kleuters vanaf hun derde levensjaar meer interesse in het spelen met andere kinderen, waardoor ze zich sociaal ontwikkelen.


    Als scholier verwerft het kind met het fietsen, hardlopen, springen, hinkelen, werpen en vangen meer specifieke en complexe motorische vaardigheden. daarmee kunnen zij aan nieuwe spelvormen deelnemen en werkenzij op een leuke manier aan uithouding, kracht, lenigheid, snelheid, evenwicht en coördinatie.


    Pubers ontwikkelen een eigen voorkeur voor bewegingsactiviteiten. Deze activiteiten worden beïnvloed door het voorbeeld van de ouders, de vrienden en ongetwijfeld door een aantal gangbare culturele trends. Net zoals bij volwassenen leidt bewegen ook bij jongeren tot een vermindering van depressie en angst en een verhoogd gevoel van zelfwaarde.

  • Rol van de ouders
  • Uw rol

    U als ouder speelt een belangrijke rol in het leven van uw kind. Ouders motiveren hun kinderen door beweging op een vrije, ludieke en speelse manier te laten gebeuren. Een actief rolmodel is voor kinderen heel belangrijk, en bewegen met het hele gezinis extra motiverend.

     

    Om gezond en fit te blijven heeft uw kind ongeveer 1 tot 1,5 uur beweging per dag nodig. Is uw kind aan de zware kant dan is 1 tot 1,5 uur niet voldoende. In dit geval geldt: hoe meer beweging hoe beter! Wilt u weten of uw kind voldoende beweegt? Doe dan samen de beweegtest.

     

    Uw rol is op te splitsen 4 categorieën:

  • 1. Voorwaarden scheppen

    U als ouder speelt een belangrijke rol als het gaat om het scheppen van voorwaarden (vervoer, lidmaatschap, kopen van de juiste kleding etc.) Het kan ook zijn dat u samen met uw kind naar het bos gaat of naar een speeltuin. U schept de voorwaarden voor uw kind om te kunnen sporten en bewegen.

  • 2. Interesse tonen en stimuleren

    ‘Mama, kijk is wat ik kan’. Wie goed luistert zal dit regelmatig horen. Een kind wil aan ouders laten zien wat hij of zij kan. Voor een kind is het belangrijk dat ouders interesse tonen. Stimuleer uw kind door hem/haar te complimenteren en te motiveren.

  • 3. Beweeg het goede voorbeeld

    Goed voorbeeld doet goed volgen. Ga zelf ook sporten en bewegen en als het even kan doe het samen met uw kind.

  • 4. Voelsprieten uit!
    Bewegen en sporten vinden kinderen over het algemeen leuk, totdat het te spannend wordt (‘ik durf niet van de duikplank'), het niet gezellig meer is (‘ik heb ruzie met die en die’) en de type activiteit niet meer leuk gevonden wordt (‘turnen is saai/stom, ik wil wat anders’). Het zijn zo drie voorbeelden van signalen die u vertellen hoe de sportieve vlag erbij hangt. Signaleer het en doe er wat mee. Geef veiligheid door eerst samen van de springplank te springen en dan alleen, bespreek hoe de ruzie opgelost kan worden en kijk welke andere activiteiten uw kind wel leuk vindt. Kortom: voelsprieten aan!

  • Beweegtips
  • Bewegen met baby’s en dreumesen
    • Leg uw baby vanaf zijn geboorte zo vaak mogelijk even op zijn buik. In buikligging krijgt hij de kans zijn rug te ontwikkelen.
    • Laat uw dreumes lekker rondscharrelen buiten de box.
    • Geef uw kind speelgoed dat hij zelf op kan pakken en weer los kan laten, bijvoorbeeld een kleine zachte bal.
    • Geef uw kind op een gladde vloer antislipsokjes aan. Hij kan zich zo beter voortbewegen zonder steeds uit te glijden.
    • Geef je kindje bewegend speelgoed waar het achteraan kan kruipen. Zo daag je hem uit tot bewegen en heeft je kindje meteen veel plezier.

    Voor meer tips over bewegen met uw baby of dreumes klik hier.

  • Bewegen met peuters
    • Geef uw peuter elke dag de kans om actief te bewegen, liefst meerdere keren per dag. Uw peuter kan zelf heel goed aangeven wanneer hij moe is. Peuters kunnen niet teveel in actie zijn.
    • Beperk uw kind niet door het in de buggy te zetten, laat hem/haar zelf lopen. 
    • Uw peuter leert meer van een spelletje nadoen dan van uitleg door te praten. Gewoon voordoen is het beste.
    • Leg speelgoed van uw peuter niet altijd binnen handbereik, laat hem er kruipend, tijgerend of lopend op zoek naar gaan.

    Voor meer tips over bewegen met uw peuter klik hier.

  • Bewegen met basisschoolkinderen
    • Laat uw kind boodschappen doen of andere klusjes.
    • Fiets gezamenlijk naar school.
    • Ga samen met uw kind een lekker potje voetballen.
    • Daag uw kind uit voor een hardloopwedstrijdje.
    • Speel een spelletje met uw kind.
    • Help uw kind met het bouwen van een hut.

    Voor meer beweegspelletjes en tipsklik hier.

  • Producten
  • Kinderen en Ouders samen actief
    Televisie kijken, computerspelletjes spelen, 'wandelen' in de wandelwagen... Jonge kinderen bewegen tegenwoordig steeds minder.

    Eén op de zeven kinderen is te dik. Door te weinig beweging, in combinatie met een verkeerd voedingspatroon, treedt bij steeds meer kinderen vanaf drie jaar overgewicht op. In de eerste drie levensjaren wordt hiervoor de basis dus al gelegd. Overgewicht is volksziekte nummer één aan het worden. Meer dan driekwart van de dikke kinderen wordt een dikke volwassene. Afvallen lukt bijna nooit. Voorkomen is beter dan herstellen!

    Hoe meer beweging kinderen krijgen, hoe beter. Uw kind heeft elke dag minimaal 60 minuten aan beweging nodig. Het gaat hierbij om gewone, dagelijkse beweging als: fietsen naar school, wandelen met de hond, skeeleren en actief spelen. U kunt ook samen met uw kind bewegen. Om u op weg te helpen vindt u hieronder een aantal beweegtips voor ouders en kinderen gespecificeerd per seizoen:

    Wilt u nog meer beweegtips? Bestel dan de Beweegkaarten 4-12 jaar van Kinderen en Ouders 'Samen Actief'.

  • Beweeg - speelkaarten 0 - 4 jaar

    Wil je lekker bewegen met de kinderen, maar heb je even geen inspiratie? De speelkaarten van NISB helpen! In een doosje zitten 30 kaarten waarop speelse beweegactiviteiten zijn beschreven.

     

    Voorbeeld van een speelkaart: Verstop een kookwekker die op 1 minuut staat. Laat je kind de wekker zoeken en vinden voordat deze afgaat.

     

    Werkwijze: Schud de kaartjes en leg ze met de achterkant naar boven. Kies een kaartje. Speel (samen) het beweegspel dat op het kaartje staat. De activiteiten kunnen alleen, met ouders of vriendjes worden uitgevoerd. De kaarten kunnen thuis worden gebruikt maar eigenlijk overal waar kinderen spelen.

     

    Prijs per doosje €3,95.

     

    Bestellen?

  • Beweeg - speelkaarten 4 - 12 jaar

    Wilt u lekker bewegen met de kinderen, maar heeft u even geen inspiratie? De speelkaarten van NISB helpen! In een doosje zitten 30 kaarten waarop speelse beweegactiviteiten zijn beschreven.

     

    Voorbeeld van een speelkaart: Loop een cijfer op de grond. Kan de ander raden welk cijfer jij loopt?

     

    Werkwijze: Schud de kaartjes en leg ze met de achterkant naar boven. Kies een kaartje. Speel (samen) het beweegspel dat op het kaartje staat. De activiteiten kunnen alleen, met ouders of vriendjes worden uitgevoerd. De kaarten kunnen thuis worden gebruikt maar eigenlijk overal waar kinderen spelen.

     

    Pijs per doosje €3,95

     

    Bestellen?

  • Sport en bewegen wie doet er mee?

    Deze dvd geeft een beeld van de rol die allochtone ouders spelen in het laten sporten van hun kinderen. Tijdens deze veertig minuten durende film krijgen de ouders inzicht in wat een sportvereniging is, waarom sporten belangrijk is en wat de ouders zelf kunnen doen. 

     

    Bestellen?