Beweegplan

Met uw eigen beweegplan in actie!

Een beweegplan helpt u meer bewegen in uw dagelijks leven te bouwen. U bepaalt zelf de actie en hoe groot de stappen zijn die u neemt.

Stap 1: Uw doel

Wat wilt u bereiken, welk doel hebt u voor ogen? Gaat u meer bewegen voor uw gezondheid? Of wilt u uw conditie verbeteren? Afhankelijk van de antwoorden gaat u uw beweegplan samenstellen. Let op dat u het rustig opbouwt. Verandert u iets in uw vaste patroon, neem dan de tijd om te wennen.

Stap 2: Wat lijkt u leuk?

Er is een grote keuze aan sport- en beweegmogelijkheden. Er zijn individuele sporten, individuele sporten die in groepsverband gedaan worden en teamsporten. In de gemeentegids vindt u informatie over de mogelijkheden bij u in de gemeente.

Starten met bewegen zonder dat u aansluit bij een vereniging kan ook. Wandleen, fietsen, hardlopen en skeeleren zijn beweegvormen die u prima alleen en vanuit huis kunt doen.

Stap 3: Begin te plannen

U hebt uw doelen bepaald en een keuze gemaakt in de beweegactiviteit. De planning kan nu beginnen.

Stap 3a:

Print het document 'check uw dagelijks patroon' en kijk naar welke veranderingen u gaat toepassen.

Stap 3b:

  • Start met niet meer dan één vaste activiteit per week.
  • Plan minimaal vier keer 10-20 minuten in om de gekozen activiteit uit te voeren.
  • Probeer daarnaast elke dag aan de 30minutenbewegen-norm te voldoen

Stap 3c:

Kijk na één á twee maanden welke doelen en acties gelukt zijn.

Hebt u de gestelde doelen behaald? Goed bezig! U kunt het volgende doel stellen.

Niet gelukt? Geen proleem, probeer erachter te komen waarom het niet gelukt is. Wat zou u kunnen doen om het doel toch te halen? Misschien was de lat te hoog en moet u uw doelstelling bijstellen. Liever met kleine stapjes toch uw doel bereiken dan direct opgeven.

 

 

 

Wist u dat?

U met 30 minuten aerobics 279 calorieën verbrandt!

Wist u dat?

U met 30 minuten stofzuigen 92 calorieën verbrandt!